GlazenHuis presenteert Chinese Whispers door Erin Dickson, A world of Sand door Atelier NL en Transparency of Colours van de Academy of Arts Architecture and Design van Praag.
ERIN DICKSON (UK) _ CHINESE WHISPERS
Niveau 0
Geïnspireerd op het doorfluisterspel voor kinderen, brengt Chinese Whispers internationale glaskunstenaars samen door de stiel van het glasblazen.
Bewegend tussen de verschillende talen, communiceert Erin Dickson enkel via e-mail en sociale media. Met behulp van Google Translate vertaalt ze de instructies om het kunstwerk te creëren. Deze instructies werden telkens opnieuw door voorgaande kunstenaars vertaald en herschreven in hun eigen moedertaal.
De kunstwerken, resulterend uit de talloze vertaalde instructies, benadrukken de wereldwijde verandering van mensen, vaardigheden en ideeën. En dat, ondanks de vooruitgang in communicatietechnologieën, informatie nog steeds verloren kan gaan door taal.
A World of Sand / ZandBank _ Atelier NL
Niveau +1
De glasindustrie gebruikt ‘zuiver’ zand dat maar op een paar plaatsen op aarde wordt gewonnen. Alle overige zandsoorten hebben ‘verontreinigingen’ die de efficiëntie van het productieproces verstoren. Uitgedaagd door het idee om glas te maken dat juist die lokaal bepaalde kwaliteiten toont, begonnen Nadine Sterk en Lonny van Ryswyck in 2010 een onderzoek naar de geologische geschiedenis en de chemische samenstelling van zand. Zij volgden het pad van de oude Romeinse glashandelaren, namen monsters van tachtig soorten zand en brachten deze in kaart. Dankzij intensief experimenteren lukte het om de zandmonsters te smelten tot glas. Zo ontstond ‘ZandBank’: Atelier NL’s eerste materiaalarchief, een glasbibliotheek met een verbluffende variatie aan kleuren, opaciteit en kristallisatiepatronen. Van diepblauw tot zilverzwart en van grasgroen tot asgrijs.
Transparency of Colours _UMPRUM
Niveau -1
De tentoonstelling Transparency of Colours vloeit voort uit een project genaamd Colors of Transparency, dat plaatsvond als onderdeel van het London Design Festival in 2018. Deze tentoonstelling presenteerde een interdisciplinaire selectie van werken van studenten en afgestudeerden van de Studio of Glass van de Academy of Arts, Architecture en Design (AAAD) in Praag. De traditie van de Studio of Glass dateert uit de jaren ‘40 en is nauw verbonden met de industriële vernieuwing en naoorlogse expansie van de glasindustrie in het toenmalige Tsjechoslowakije. Professoren, studenten en afgestudeerden van de studio speelden een belangrijke rol als industrieel ontwerpers, die hun vaardigheden met succes presenteerden op de EXPO wereldtentoonstellingen in Brussel, Montreal en Osaka. Sinds het einde van de jaren 50 verhoogden ze de unieke kwaliteiten van glas door het innovatieve gebruik van gecombineerde technologieën. Ook glassculpturen van het kunstenaarsduo Stanislav Libenský en Jaroslava Brychtová drongen door in het rijk van de vrije kunsten. Met name door zijn specifieke materiaalkenmerken en optische eigenschappen is glas een nieuw en volwaardig sculpturaal materiaal geworden dat niet alleen in design, maar ook in de vrije kunsten een brede toepassing vindt. Zo overbrugt glas specifiek de grens van beide creatieve werelden. De Studio of Glass van AAAD heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan deze ontwikkeling. Sinds haar oprichting heeft ze altijd op de grens van vrije en toegepaste kunst gebalanceerd, en dit is vandaag de dag nog zeer zeker het geval.
Transparency of Colours presenteert het werk van 24 studenten, afgestudeerden, doctoraatsstudenten en docenten van de Studio of Glass van de Academie voor Kunst, Architectuur en Design in Praag. Deze werken zijn niet alleen een terugblik op meer dan 10 jaar studioactiviteit onder leiding van professor Rony Plesl en assistent-professor Klára Horáčková, maar zijn ook een vooruitziende blik in de toekomst. Veel van de exposerende studenten zullen de komende jaren de professionele kunstwereld betreden. Hun huidige werk toont dan ook hun toekomstig potentieel aan. De tentoonstelling laat in een zeer gecondenseerde vorm de recente ontwikkeling van hedendaags glas in Tsjechië zien. Tegelijkertijd toont ze de continuïteit van de studio aan in haar intenties om over te gaan van vrije kunsten naar design en terug. Als we denken aan het concept van een vrij werk of een designontwerp, met de nadruk op het idee, de metafoor en de uitdrukking van de uiteindelijke vorm, is het vermogen om de visie van de auteurs over te brengen op de kijker in de vorm van een slimme en inhoudelijk beknoptheid het ideale nagestreefde resultaat van de gepresenteerde werken. De vrijheid van artistieke expressie is gedurende vele jaren gecultiveerd in de Studio of Glass. Dit wordt duidelijk in het aantal vormen en de verscheidenheid aan gebruikte materialen en technieken die getoond worden.
De tentoonstelling omvat de installatie ‘Nonequilibrium State of Matter’ van Tomáš Kučera en Johan Pertl. Deze installatie werd gecreëerd tijdens een werkperiode in het glasatelier van GlazenHuis.