In 2012 ging de International Glass Prize op zoek naar de identiteit van Het Object. De tweede editie van deze driejaarlijkse internationale wedstrijd voor kunst en design richtte zich op de diversiteit van Het Proces. Het verkende de experimentele ontginningsvelden en zette deze af tegen de technische limieten van het productieproces. Evengoed werd er gekozen voor een conceptuele benadering van het creatieve proces met mogelijk slechts een filosofische of visuele referentie naar het materiaal glas. Uit 756 inzendingen selecteerde de jury 61 kunstenaars met 45 nationaliteiten voor de International Glass Prize tentoonstelling. De Private Stichting Charlotte van der Seijs reikte €12.000 aan prijzengeld uit en twee werkperiodes in het atelier van het GlazenHuis.
Laureaten geldprijzen
Karen Vermeren (BE)
Svínafellsjökull in the GlazenHuis
€ 6000
De IGP-jury bekroonde Karen Vermeren voor haar panoramische glasschildering waarbij ze het expliciete gebouw als glazen drager gebruikt. Als hedendaags schilder gaat Vermeren op voortreffelijke wijze de uitdaging aan om een extra dimensie toe te voegen aan de gegeven ruimte. Ze benadrukt de architecturale structuren en speelt met de illusionistische elementen ervan. Schilderkunst of glaskunst? Zonder twijfel speelt glas en de interactie met haar omgeving een uiterst belangrijke rol. Vermeren’s procesmatige interventie oversteeg hier dan ook enige afbakening.
SIMSA CHO (JP/NL)
Matoi – Matoi 2
€ 3000
De IGP-jury bekroonde Simsa Cho met een bijzondere waardering voor de werken ‘Matoi’ en ‘Matoi 2’. Als glaskunstenaar slaagt Cho er in om een onophoudelijke evolutie in zijn werken te ontwikkelen die naast een technisch vernuft en een unieke, vormelijke dynamiek, een inhoudelijke geladenheid voortbrengen. Vanuit een reflecterende persoonlijkheid en een verfrissende blik vertaalt Simsa Cho zijn beleving van spiritualiteit en traditie in een bijzonder krachtige en kleurrijke beeldtaal.
JENS GUSSEK (DE)
Stalingrad
€ 3000
“Onverwacht en confronterend” zo bekroonde de IGP-jury het werk ‘Stalingrad’ van Jens Gussek. Direct en gelaagd, met een eerder subtiele verwijzing naar het proces en een onopzichtelijk gebruik van glas. Gussek koos hier bewust om alle kracht te ballen in de boodschap en in het genereren van opeenvolgende vragen. Stalingrad brandt in op je netvlies en blijft vervolgens hangen in je gedachten.
Laureaten werkperiodes
RUI SASAKI (JP) en MATTHEW C. SZÖSZ (VS)