De Australiër Andrew Baldwin was aanvankelijk niet geïnteresseerd in een carrière als kunstenaar. Hij dacht eerder wetenschappen of zelfs muziek te gaan studeren. Maar in het laatste jaar van de middelbare school leert Andy met glas werken en eens het glasblazen ervaren, wist hij meteen dat hij hierin verder wilde gaan.
Veel van Andy’s werk is gebaseerd op Venetiaanse technieken, die hij een eigen toets meegeeft. De beroemde Italiaanse glasblazer Lino Tagliapietra, een kunstenaar die de uiterst geheime Venetiaanse technieken naar Australië en Amerika bracht, beïnvloedt Andy’s nieuwe werk zeer.
De basis van zijn Void-series (voidness = emptiness = leegheid) is een verwijzing naar de wijsheid van de leegte en de zelfloosheid in de Boedhistische filosofie. Tijdens zijn residentie-periode in GlazenHuis experimenteerde hij met de diepte van de lijnen en het materiaal om de impact te zien op de visualisatie in het object.
Andrew werkt vanuit de JamFactory Contemporary Craft and Design. De praktijk van meditatie en retraite blijven hem artistiek inspireren. Zijn werk bevindt zich in particuliere en openbare collecties.
‘’I think of my work as being meditations on detail: the spine of a feather, ripples on water, light on the edge of the leaf. These impressions are interpreted into glass with a particular attention to the process of mark making and the impact of the different qualities of the glass surface.” – Andrew Baldwin